Jak zkontrolovat napětí autobaterie

Vlastníte-li automobil, je dobré si u něj čas od času zkontrolovat napětí autobaterie. Díky tomu můžete odhalit, že potřebuje dobít. Případně vám pomůže zjistit, v jakém stavu se akumulátor nachází a s jak dlouhou životností můžete ještě počítat.

Pokud chcete zjistit přesný stav vaší autobaterie, je nejlepším řešením objednání se do odborného servisu, kde pomocí přesných diagnostických přístrojů odhalí aktuální situaci. I bez toho ale můžete (alespoň přibližně) odhalit, jak na tom baterie je. Pokud se do zjišťování pustíte na vlastní pěst, je dobré zkombinovat několik různých metod. Pojďme se na ně podívat.

Kontrola stavu autobaterie

Před samotným proměřením baterie byste měli zkontrolovat její celkový stav. V první řadě byste měli vizuálně zkontrolovat stav baterie a jejích kontaktů. Pokud na nich objevíte korozi, je třeba ji odstranit. V případě, že by byl poškozený také kryt baterie, neměli byste otálet s její výměnou.

Následně byste měli zkontrolovat elektrolyt. V první řadě je dobré zjistit, zda je jeho hladina dostatečně vysoko. Dále byste měli zkontrolovat hustotu kyseliny pomocí hydrometru. Po provedení těchto úkonů můžete přejít k samotnému měření.

Měření napětí autobaterie

Chcete-li zjistit, jaké napětí má baterka na auto, stačí vám k tomu pár přístrojů, které není těžké sehnat. A pro některá měření budete potřebovat asistenta.

Zjištění klidového napětí baterie

Abyste si mohli základně zkontrolovat stav baterie, stačí vám k tomu multimetr. Pomocí něho změříte napětí na baterii. V tomto případě je nejlepší měřit klidové napětí, tedy přibližně den po jízdě. Nejlepším řešením je nechat auto stát s otevřenou kapotou v zabezpečeném prostoru, například v garáži, kterou můžete zamknout. Pak získáte nejpřesnější výsledky a budete mít přehled o stavu baterie vašeho vozu.
V případě, že tuto možnost nemáte, je možné přibližně na 15 vteřin zapnout hlavní světla a pak je opět zhasnout. Tím by se napětí mělo dostat na normální hodnotu.

Tabulka nabití autobaterie

Nabití vaší autobaterie by se mělo pohybovat v určitých mezích, pak je její stav dobrý. Pokud je mimo toto rozpětí, měli byste to napravit, případně pořídit nový kousek.

Napětí 0-10,5 V

Pokud je napětí akumulátoru takto nízké, je pravděpodobně značně poničený a došlo v něm k sulfataci článků. V případě, že takto vybitý akumulátor ihned nenabijete, budete se s ním muset rozloučit a pořídit nový.

Napětí 10,5-12,5 V

Pokud se hodnoty na zdroji napětí pohybují kolem 12 V v tomto rozmezí, je baterie vybitá. Co nejrychleji byste ji měli nabít. Pokud se jedná o nižší hodnoty, je třeba zapojit profesionální stroj. Pokud je pohybuje ve vyšších hodnotách, měla by stačit klasická nabíječka, kterou máte doma.

Napětí 12,58-12,66 V

U klasických olověných baterií je toto rozmezí naprosto v pořádku. Pokud tedy naměříte takovou hodnotu, můžete být v klidu a s baterií zacházet jako doposud.

Napětí 12,7-12,8 V

V případně, že ve vašem voze využíváte tzv. bezúdržbovou baterii, mělo by její napětí být mezi 12,7 a 12,8 V. Tyto hodnoty indikují dobrou kondici autobaterie.

Napětí více než 13 V

Pokud na vaší autobaterii naměříte hodnotu vyšší než 13 V, je pravděpodobně vyvařená a došlo k vyčerpání elektrolytu. V tomto případě je třeba pořídit novou baterii.

Hlídač napětí autobaterie

V současné době si můžete pořídit pomocníka, který vám pomůže kontrolovat, jestli napětí baterie nekleslo pod 12 V nebo není na jiné nevhodné hodnotě. Měřák, který připojíte do schéma napětí skrze zapalovač, bude indikovat napětí v celé soustavě. Řekne vám, jestli se baterie nabíjí a zda alternátor dodává dostatek proudu pro celý systém. Měření není úplně přesné, ale základní obrázek si díky němu můžete utvořit.

Měření klidového odběru auta

Pokud máte ve vašem autě přístup k jednotlivým kabelům (ne celým svazkům), můžete změřit klidový odběr vašeho vozu pomocí klešťového ampérmetru. Ten zjistí, kolik si auto z baterky bere pokud je odstavené a vypnuté. Čím menší je odběr, tím lépe pro baterku.

V případě, že je auto uspávané, bude odběr na nižší úrovni. Moderní vozy často ale uspávané nejsou, jejich klidový odběr je tak mnohem vyšší a baterie se při nevyužívání vozu více ničí.

Měření nabíjení auta

Chcete-li zkontrolovat alternátor a stav nabíjení soustavy, máte možnost. Tedy v případě, že vaše auto nedisponuje tzv. smart nabíjením.
V první řadě změříme klidové napětí baterie. Pak pomocník nastartuje auto a vy na měřáku můžete pozorovat znatelný pokles napětí. Podle toho, jak je tento pokles velký, se dá odhadnout stav baterie a startéru.

Je možné zkontrolovat i další komponenty. Například při zapnutí světel nebo vyhřívání sedaček uvidíme opět pokles napětí. To by ale nemělo jít pod hranici 13,5 V. Při přidání plynu by se napětí měnit nemělo. Po vypnutí motoru dojde opět k poklesu a následně ustálení hodnoty.

Chcete-li zjistit přesnou hodnotu nebo má váš vůz inteligentní dobíjení, je lepší toto nechat zkontrolovat v profesionálním servisu.